loader

Wzory pieczątek – jak dobrać ich wielkość do swoich potrzeb?

wzory pieczątek

Wzory pieczątek – jak dobrać ich wielkość do swoich potrzeb?

 

Nowoczesne pieczątki mogą mieć nie tylko różne kształty, ale także wielkości. Ta różnorodność czasem powoduje, że klient nie wie, które wzory pieczątek odpowiadają jego potrzebom. Jak wybrać idealny model? Podpowiemy, które parametry wpływają na czytelność i dopasowanie pieczątki.

 

wzory pieczątek

Wzory pieczątek – dostępne rodzaje i rozmiary

Podział pieczątek ze względu na wielkość:

  • Firmowe pieczątki o klasycznych wymiarach, np. o wielkości odbicia: 46 × 17 mm, 58 × 22 mm, a nawet 75 × 36 mm — są najlepszy wyborem, jeśli muszą przekazywać wszystkie najważniejsze informacje o firmie, których najczęściej jest dużo, takie jak dane teleadresowe czy NIP, a nawet adres strony internetowej.
  • Modele kieszonkowe — gdy na pieczątce ma się znaleźć niewiele tekstu, nie trzeba decydować się na duże firmowe automaty. Można wtedy wybrać pieczątki kieszonkowe. Te wzory pieczątek o małych rozmiarach najczęściej kojarzone są z pieczątkami lekarskimi, jednak dostępne są także pieczątki kieszonkowe standardowe, które mieszczą od 3 do 5 linijek tekstu i równie dobrze spełniają funkcję pieczątek firmowych.

Pieczątki podzielone są nie tylko pod względem wielkości, ale także zgodnie z przeznaczeniem. Wśród nich znajdują się:

  • Pieczątki imienne – są małe i mają zastosowanie w przypadku, gdy trzeba oznaczyć dokumenty jedynie imieniem i nazwiskiem. Najczęściej korzystają z nich pracownicy pełniący ważne role w firmie.
  • Pieczątki firmowe – to podstawowe pieczątki, służące do odbijania na dokumentach najważniejszych danych firmy.
  • Pieczątki datowniki – to pieczątki z ręcznie ustawianym rzędem cyfr, który może być aktualną datą lub numerem porządkowym dokumentu. Najczęściej z tego rodzaju pieczątek korzystają urzędy, kancelarie prawne, firmy księgowe czy przychodnie.

Co więcej, pieczątki można też podzielić ze względu na kształt:

  • okrągłe – ten kształt płytki tekstowej doskonale sprawdza się, gdy trzeba powielać logo firmy np. na kartach lojalnościowych czy materiałach reklamowych,
  • kwadratowe – idealne do powielania niewielu informacji dotyczących firmy. Np. na płytce tekstowej 17 × 17 mm zmieści się logo, nazwa firmy lub nazwa kampanii promocyjnej,
  • prostokątne – najczęściej wykorzystywana w firmach pieczątka, ponieważ prostokątna płytka tekstowa pozwala umieścić wiele istotnych informacji w czytelny sposób.

Pieczątki z różnych materiałów

Pieczątki i stemple wykonuje się z różnych surowców. Te automatyczne zrobione są z plastiku, natomiast wśród stempli wyróżnić można:

  • stemple drewniane,
  • stemple plastikowe.

Na rynku dostępne są także pieczątki i stemple wykonane z metalu. Najczęściej są one dedykowane instytucjom, w których korzysta się z nich na co dzień i nie muszą być przenoszone. Z metalu jest zrobiona np. pieczęć pocztowa. Jest duża, ciężka i nie nadaje się do transportu, za to codziennie musi wytrzymać tysiące odbić na różnego rodzaju przesyłkach.

Co powinno znaleźć się na pieczątce?

W przypadku modeli firmowych, na pieczątce czy stemplu muszą się znaleźć takie informacje, jak:

  • nazwa firmy (ze wskazaniem jej formy prawnej),
  • siedziba i adres firmy,
  • NIP.

Na większych pieczątkach firmowych, można zawrzeć jeszcze takie elementy jak:

  • logo firmy,
  • adres e-mail,
  • adres strony internetowej,
  • adres filii,
  • REGON,
  • nr rachunku bankowego.

Przedsiębiorcy, którzy wybierają wzory pieczątek dla spółek komandytowych i spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, muszą dodatkowo umieścić na pieczątce firmowej oznaczenie sądu rejestrowanego i numer KRS. Dotyczy to danych, które muszą być przedstawione na dokumentach kierowanych do organów i osób. W przypadku pism i zamówień handlowych na pieczątce powinna się znaleźć wysokość kapitału zakładowego.

Wybierając elementy dodatkowe, jakie zostaną umieszczone na pieczątce firmy, należy zastanowić się, czy są to istotne informacje i czy mają znaczenie dla klienta.

Postaw na czytelność, czyli jak powinny być ułożone informacje?

Najważniejsze dane dotyczące firmy, muszą być czytelnie ułożone. W przypadku pieczątek firmowych w pierwszej kolejności powinna być widoczna nazwa firmy, logo i adres lub nr telefonu czy strona internetowa – w zależności od tego, jaki rodzaj kontaktu z klientem jest dla firmy ważny. W przypadku, gdy nazwa firmy nie zdradza profilu jej działalności, warto wyróżnić informację, czym się ona zajmuje. Wystarczy krótki dopisek, np. pomoc drogowa, salon spa czy fryzjer. Jak to powinno wyglądać? Poniżej zamieszczamy przykładowy układ (podane cyfry to numery linijek tekstu):

  1. MECHANIKA POJAZDOWA (wyróżniona informacja o profilu działalności firmy)
  2. Adam Nowak (wyróżnione dane osoby kontaktowej/decyzyjnej)
  3. Warsztatowa 1, 50-538 Wrocław (mniejsza czcionka lub pozbawiona wyróżnień – adres)
  4. 123 456 789 (widoczna forma preferowanego kontaktu)
  5. NIP: 123-456-78-99, REGON: 12345678 (dane obowiązkowe czytelne, lecz niewyróżnione)
  6. www.mechanik.pl (dodatkowa informacja np. zachęcająca do sprawdzenia oferty czy kontaktu)

Podany przykład zajmuje 6 linijek tekstu, który można zamieścić na płytce tekstowej.

Wzory pieczątek imiennych powinny kłaść największy nacisk na dane adresowe właściciela pieczątki. W przypadku, gdy duże znaczenie ma pełnione przez niego stanowisku, również ono powinno zostać wyróżnione. Jeśli firma, w której osoba pracuje, posiada charakterystyczne logo, stanowiące ważny element identyfikacji, to również powinno ono pojawić się na pieczątce.

Dobre wzory pieczątek to takie, które są czytelne dla klienta oraz tworzą ładną i harmonijną kompozycję. To bardzo ważne w przypadku wszystkich pieczątek. Nasza firma umożliwia samodzielne zaprojektowanie pieczątki lub skorzystanie z gotowego wzoru albo kreatora.

Zadzwoń teraz