Schematy kolorów – jak dobrać barwy do identyfikacji swojej firmy?

Zastanawiałeś się, dlaczego logotypy marek związanych ze sportem często są w odcieniach pomarańczu, w branża finansowa wybiera niebieski? Identyfikacja wizerunkowa firmy już od dawna nie może być po prostu ładna. Liczy się komunikowanie wartości, jakie za sobą niesie. Czasem jest to profesjonalizm, czasem nowoczesność, innym razem dobra zabawa. Właśnie dlatego marki już od dawna wykorzystują schematy kolorów i bazują na psychologii barw. Zobacz, jak dobrać je do Twojej marki.

Znaczenie kolorów w marketingu

Choć to zaskakujące, dobrze dobrane barwy w oparciu o schematy kolorów, potrafią zmienić postrzeganie firmy. Można zauważyć to na przykładzie rozpoznawalnych marek. Niebieski nie bez powodu chętnie wykorzystywany jest przez banki, instytucje publiczne i te związane z finansami. Ta barwa kojarzy się z profesjonalizmem i podkreśla oficjalny charakter firmy. To też barwa nieba, dlatego daje poczucie bezpieczeństwa, dlatego zauważ, że często w swoich przekazach wykorzystują ją firmy z branży medycznej.

Przykładem z drugiej strony palety barw jest pomarańczowy, często wybierany przez marki młodzieżowe lub sportowe. Pomarańcz kojarzy się z energią, dobrą zabawą, ale też produktami o niewygórowanych cenach. Jeśli świadczysz usługi premium, lepiej wybrać inny kolor. Może być nim np. klasyczna czerń – elegancka i powściągliwa, która jednocześnie podkreśla wyjątkowość i wyższe ceny produktów.

Jak wykorzystać schematy kolorów?

Kiedy zdecydowałeś się już, jaki kolor będzie odpowiadał charakterowi Twojej marki, pora na zapoznanie się ze schematami kolorów. Schematy kolorów to nic innego, jak relacja pomiędzy poszczególnymi barwami. Często identyfikacja firmy nie opiera się na jednym kolorze, ale na połączeniu kilku z nich. Warto wiedzieć, jak je łączyć.

Można stosować się do kilku zasad:

  • najprostszy schemat – monochromatyczny – polega na wybraniu jednego koloru i dopasowaniu do niego kilku barw w ten sposób, żeby uzyskać paletę podobnych kolorów, np. błękit, turkus i ich odcienie.
  • opozycyjnym schematem jest schemat dopełnieniowy. Opiera się na wybraniu jednej barwy (np. pomarańczowej) i dopełnieniu jej kolorem znajdującym się po przeciwległej stronie na palecie barw – w tym przypadku będzie to jeden z odcieni turkusu lub niebieskiego. To ciekawe i przyjemne zestawienie, ale trzeba stosować je z głową, np. wybierając jeden z kolorów jako dominujący, a drugi akcentować jedynie w niewielkich fragmentach identyfikacji.
  • Kolejnym schematem jest triada, czyli zestawienie trzech kolorów. Ale uwaga! Nie mogą to być dowolnie wybrane barwy, a takie, które leżą od siebie w takiej samej odległości na palecie kolorów – w odstępach 120° Unikniesz wtedy chaosu i zyskasz liczbę barw, która będzie wystarczająca do stworzenia ciekawej wizytówki, ulotki czy całej strony internetowej.

schematy kolorów

Pamiętaj, że niezależnie od tego, jakie schematy kolorów zastosowałeś, od momentu wprowadzenia identyfikacji wizualnej firmy, powinieneś stosować je konsekwentnie. To oznacza, że wszystkie elementy promocyjne od tej pory powinny opierać się o wybrane barwy. Takie działania z czasem zaprocentują, a klienci zaczną kojarzyć Twoje oryginalne zestawienie barw z Twoim biznesem.