loader

Co daje firmie posiadanie drukarki 3D?

Co daje firmie posiadanie drukarki 3D?

Druk przestrzenny zrewolucjonizował polski rynek. Technologia ta ciągle się rozwija, a do sprzedaży trafiają coraz to nowsze materiały, z których można wykonać różne elementy. Jakie może być zastosowanie drukarki 3D w Twojej firmie?

Jak działają drukarki 3D?

Drukarki 3D to urządzenia służące do druku przestrzennego. Na czym polega ich działanie? Pierwszym etapem jest projekt przedmiotu, jaki ma zostać wydrukowany. Do projektowania trzeba użyć programu przeznaczonego do tworzenia modeli i rysunków przestrzennych.

Kolejny etap polega na wyborze odpowiedniego materiału, z jakiego przedmiot będzie wykonany. Warto przy tym pamiętać, że tworzywo do druku znajduje się na szpuli, która się obraca w trakcie pobierania przez drukarkę materiału, zwanego filamentem. Ostatni etap to drukowanie. Drukarki 3D różnią się od siebie budową, ale łączy je sposób tworzenia elementów: podgrzewany filament staje się plastyczny i jest wylewany na stół (często podgrzewany) dyszami drukującymi, zgodnie z wczytanym przez drukarkę projektem.

5 najpopularniejszych materiałów do drukarki 3D:

  • PLA – biodegradowalny materiał (m.in. ze skrobi kukurydzianej), tzw. zielony plastik. Nie wydziela szkodliwych oparów, a więc można nim drukować w zamkniętych pomieszczeniach (słabo wentylowanych). Materiał ten charakteryzuje się małą kurczliwością (to oznacza, że podgrzewany stół nie jest konieczny), wysoką wytrzymałością, jest nierozpuszczalny, ma ograniczoną elastyczność. Niestety nie jest odporny na wysokie temperatury (odkształca się).
  • ABS – trwały i dość tani kopolimer termoplastyczny o dużym skurczu materiału (skurczowi zapobiega się stosując odpowiednio podgrzany stół drukarki 3D do ok. 80-110°C). Druk z ABS powinien odbywać się w dobrze wentylowanym pomieszczeniu, ponieważ ten sztuczny polimer wytwarza szkodliwe opary podczas drukowania. Jego cechy to: wysoka wytrzymałość, lepsza odporność na wysokie temperatury niż PLA, średnia elastyczność. Należy pamiętać, że jest rozpuszczalny w acetonie.
  • PETG – jest to materiał poliestrowy. Certyfikowany może mieć kontakt z żywnością. Wykazuje wysoką elastyczność i wytrzymałość. Nie uwalnia szkodliwych oparów podczas drukowania, a drukowane warstwy dobrze przyczepiają się do siebie. Jest odporny na uderzenia, nierozpuszczalny. Wykazuje niewielki skurcz materiału, wymaga jednak podgrzewanego stołu.
  • Nylon – nazywany jest również poliamidem (popularny polimer syntetyczny). Jest lekki i wytrzymały. Jego zalety to: elastyczność, odporność na ścieranie, odporność na obciążenia mechaniczne, nierozpuszczalność. Niestety podczas druku z drukarki 3D wydobywają się szkodliwe opary, a więc druk nylonowy musi być wykonywany w wentylowanym pomieszczeniu.
  • HIPS – jest to tworzywo biodegradowalne przystosowane do kontaktu z żywnością. Jest trwałe i wykazuje niską elastyczność, a do druku potrzebny jest podgrzewany stół drukarki 3D. Dzięki możliwości kontaktu z żywnością HIPS często używany jest do druku opakowań.

Przed zakupem każdego z wyżej wymienionych filamentów, należy dokładnie przeczytać informacje od producenta i sprawdzić np. czy filament ma certyfikat dopuszczający do kontaktu z żywnością albo jakie parametry musi mieć drukarka, by wydruk był zadowalający.

Działania marketingowe i drukarki 3D – co mają ze sobą wspólnego?

 

Zakup drukarki 3D do firmy to świetny pomysł, ponieważ druk przestrzenny można wykorzystać do wytwarzania wyjątkowych materiałów reklamowych. Spersonalizowane gadżety firmowe sprawią, że aktualni klienci poczują się wyjątkowo – to dowód na to, że firma traktuje swoich współpracowników i klientów jednostkowo.

To też dobra metoda na pozyskanie nowych klientów. Spersonalizowany gadżet reklamowy sprawi, że firma będzie lepiej postrzegana, a osoba obdarowana będzie chętnie korzystać z dedykowanego prezentu. Oznacza to, że reklamę firmy zawsze będzie mieć przy sobie.

Drukowanie przedmiotów przy pomocy drukarki 3D na podstawie indywidualnego projektu to gwarancja, że produkt będzie niepowtarzalny, a więc prawdopodobieństwo, że zostanie zapamiętany wzrośnie. To bardzo ważne, by znaleźć metodę na wyróżnienie się spośród milionów firm.