loader

Ulotki cyfrowe – jak stworzyć dobry projekt?

ulotki cyfrowe

Ulotki cyfrowe – jak stworzyć dobry projekt?

[Głosów:3    Średnia:5/5]

Na rynku dostępne są dwie metody druku ulotek – cyfrowa i offsetowa. Każda z nich ma inne zalety i przeznaczenie, ze względu na ilość drukowanych sztuk oraz czas potrzebny na ich realizację zlecenia. Ulotki cyfrowe i offsetowe różnią się także od siebie jakością i ceną. Podpowiadamy jaki rodzaj druku wybrać i jak zrobić dobry projekt w krótkim czasie.

Druk offsetowy czy cyfrowy – który wybrać?

ulotki cyfrowe

Każdy z tych dwóch rodzajów drukowania projektu oparty jest na innej technice. Druk offsetowy słynie z bardzo wysokiej jakości, jeśli chodzi o przejścia tonalne i oddanie kolorów, jednak zarówno przygotowanie projektu, jak i sam druk w tej technologii wymaga więcej czasu. Wydruk offsetowy powstaje w wyniku odbijania na gumowym wale matryc C, M, Y, K, które są przygotowywane indywidualnie do każdego projektu. Wpływa to niestety na cenę. Ze względu na sposób powstawania wydruku, ulotki offsetowe są droższe, ale opłacalne, jeśli potrzebny jest duży nakład. W przypadku druku offsetowego można zastosować barwy zwane kolorami dodatkowymi np. srebrny czy złoty. Co więcej, w przypadku offsetu można wydrukować projekty na większych formatach niż w technologii cyfrowej.

Druk offsetowy polecany jest w przypadku dużych nakładów i w sytuacjach, gdy projekt będzie dodrukowywany w późniejszym czasie, również w wielu sztukach. Wybierając ten rodzaj druku, należy pamiętać, że przystosowanie projektu, przygotowanie matryc i sam druk to proces, który wymaga czasu.

Druk cyfrowy – co warto wiedzieć?

Druk cyfrowy słynie z krótkiego czasu realizacji. Ulotki cyfrowe są suche od razu po wydruku (inaczej niż w przypadku druku offsetowego, gdzie wychodzące z maszyny wydruki muszą zostać osuszone) i można je oddać klientowi lub poddać dalszej obróbce. Kolejną zaletą tej technologii jest możliwość edycji projektu i wprowadzania zmian w każdym momencie. Ta opcja to także możliwość personalizacji projektu np. przez dodanie indywidualnego kodu zniżkowego na ulotce zachęcającej do skorzystania z promocji. Co więcej, w procesie edycji dodawanie list adresowych nie stanowi problemu.

Druk cyfrowy jest idealnym rozwiązaniem w przypadku, gdy nakład jest mały lub średni, a zleceniodawcy zależy na czasie, bo ulotki cyfrowe można szybko wydrukować, wręcz „od ręki”. Zaletą tego rodzaju druku jest także cena za sztukę – jest to tańsza technologia niż offset. Zatem do wielkich nakładów polecamy druk offsetowy, natomiast w przypadku mniejszych ilości sprawdzi się druk cyfrowy.

Ulotki cyfrowe – 3 kroki do stworzenia dobrego projektu

  • Krok 1. Personalizacja. Małe i lokalne firmy chętnie korzystają z ulotek jako formy reklamy, jednak coraz częściej ulotki wysyłane są przez sklepy internetowe. Zachęcają one do wzięcia udziału w promocji czy skorzystania z wyprzedaży. Nadaje się im często spersonalizowany charakter np. poprzez unikatowe kody czy zwroty osobowe. Takie projekty często przynoszą lepsze efekty niż uniwersalne przekazy. Klient, który otrzymuje dedykowaną ulotkę, czuje się wyróżniony i zauważony. Taką możliwość personalizacji daje właśnie druk cyfrowy – w łatwy sposób można dodać do projektu adres, kod czy imię klienta za pomocą programów generujących listy z systemu sprzedażowego i baz danych. Taka ulotka cyfrowa jest tania, a może przynieść efekty wpływające pozytywnie na obroty sklepu.
  • Krok 2. Czytelny przekaz. Projekt musi być czytelny, czyli w pierwszej chwili klient powinien móc odczytać najważniejsze informacje, jakie chce mu przekazać twórca projektu. Np. w przypadku wyprzedaży najbardziej widoczny powinien być napis „wyprzedaż, sale” itp. albo wartość liczbowa dotycząca upustu czy ceny. I tak kolejno za pomocą wielkości fontu czy umieszczenia pól tekstowych powinno się hierarchizować przekazywane informacje. Ważne jest także, aby informacje były sformułowane w taki sposób, by były czytelne dla odbiorcy, czyli język komunikatu musi być dopasowany do grupy docelowej. Dotyczy to również kolorystyki i elementów projektu – w zależności od tego, kto jest potencjalnym klientem, ulotka cyfrowa może być elegancka albo mieć luźny, młodzieżowy charakter.
  • Krok 3. Kompozycja. Dobry projekt to taki, który przyciąga uwagę nie tylko zawartymi informacjami, ale także oprawą graficzną. W tym celu wykorzystuje się zdjęcia i elementy geometryczne, które podkreślają najważniejszy przekaz lub dzielą projekt na sekcje np. ciemna ulotka z jasnym kwadratem na środku, w którym znajduje się najistotniejsza informacja związana z celem kampanii – wyprzedaż, sale, -50%.

Ulotki cyfrowe – jak przygotować się do stworzenia projektu

Przygotowanie do stworzenia projektu składa się z kilku etapów. Pierwszy z nich to ustalenie celu kampanii – najlepiej odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie efekty ma przynieść ulotka, np. zwiększyć sprzedaż albo wypromować firmę. Może także informować o zmianach w firmie, nadchodzących akcjach promocyjnych itp.

Kolejny etap to zastanowienie się kto jest odbiorcą, czyli grupą docelową danej kampanii. Odpowiednie dobranie odbiorcy ulotki pomaga w dopasowaniu elementów i języka stosowanego w projekcie. Przykładowo, jeżeli grupa docelowa to młodzież, to można w projekcie zamieścić modne sformułowania stosowane przez młodych ludzi. W przypadku, gdy grupą docelową są osoby dorosłe, język komunikatów powinien być elegancki i poprawny językowo. W jednym i drugim przypadku należy postawić na prosty i jasny przekaz.

Dodatkowe wskazówki

W przypadku ulotki bardzo ważnym elementem przyciągającym uwagę i wpływającym pozytywnie na efekt kampanii jest oferowanie czegoś klientowi np. rabatu, zniżki na następne zakupy, prezentu za samą wizytę itp. Mając to na uwadze, należy zastanowić się, co firma może dać swojemu potencjalnemu klientowi. Propozycja ta musi być również dopasowana do grupy docelowej.

Ostatnim elementem przygotowania projektu jest zastanowienie się, jak ulotka ma trafić do klienta. Tutaj jest kilka możliwości. Najbardziej popularną metodą jest rozdawanie ulotek na ulicy. Dobrym pomysłem w przypadku sklepów internetowych, jest dodawanie ich do zamówień. Wiele firm rozsyła także swoje ulotki pod wskazany adres – taka personalizacja jest możliwa w przypadku druku cyfrowego, a zatem warto zdecydować się na ulotki cyfrowe, bo dają one duże możliwości przy niskim nakładzie finansowym.