cart TWÓJ KOSZYK 0
drukowanie plakatów

Drukowanie plakatów – jak stworzyć projekt i przygotować go do druku?

Plakat jako rodzaj reklamy zewnętrznej pojawił się już w XIX wieku, zastępując afisz. Na jego popularność składa się wiele czynników. Jednym z nich jest niska cena w stosunku do innych form reklamowych, takich jak np. baner. Współcześnie drukowanie plakatów odbywa się na dwa sposoby – techniką druku offsetowego oraz cyfrowo. Dowiedz się, którą z nich wybrać i jak przygotować plik do druku, by uzyskać idealny efekt.

drukowanie plakatów

Drukowanie plakatów – stworzenie projektu w kilku krokach

Współcześnie plakat to nie tylko forma reklamy. Można go zamienić również w ozdobę, którą potencjalny klient chętnie powiesi na ścianie. Jak stworzyć taki plakat? Pierwszym krokiem jest ustalenie, kto jest grupą docelową, czyli komu ten projekt ma się podobać i do kogo ma przemawiać.

Później można przejść do analizy języka, jakim posługuje się dana grupa odbiorców.
Po co? Na tej podstawie należy zredagować zawartość tekstową np. chwytliwe hasło − krótkie i nawiązujące do wartości wyznawanych przez wybraną grupę docelową,
lub odnoszące się do ważnych elementów życia tych osób. Na tym etapie należy pamiętać, że tekst nie może być zbyt długi, ponieważ podając za dużo informacji, można sprawić, że odbiorca poczuje się zagubiony, a co za tym idzie, nie zapamięta tego, co chciał przekazać autor projektu.

Następny krok to stworzenie szaty graficznej. Ona również musi być dobrana do odbiorcy oraz produktu, wydarzenia czy charakteru informacji podanej na plakacie. Zazwyczaj sprawdzają się modne kompozycje graficzne, często oparte na prostych podziałach geometrycznych, unikatowe zdjęcia, które robią wrażenie na odbiorcy,
a także abstrakcja np. w przypadku plakatów promujących wydarzenia kulturalne.

Ostatni etap przygotowania projektu plakatu to połączenie tekstu i grafiki. Istotnym aspektem, na jaki trzeba zwrócić uwagę, jest czytelność. Co to oznacza? Najważniejszy przekaz musi być najbardziej widoczny. W tym celu można stosować różnego rodzaju efekty np. pogrubienie, pochylenie czy podkreślenie tekstu. Można także sięgnąć po kontrastowy kolor, który wyróżni ten napis, lub barwę pokrewną, która sprawi, że hasło stanie się harmonijnym elementem całości.

Wybierając font do napisania głównego przekazu, warto decydować się na proste czcionki, które są bardziej czytelne niż te ozdobne. Co więcej, trzeba zwrócić uwagę,
czy tło nie dominuje nad hasłem. Ta zasada dotyczy umieszczania na projekcie również pozostałych informacji. Każda z nich powinna zostać dodana w taki sposób, by była czytelna i stanowiła spójny element całej kompozycji.

Druk, czyli technika offsetowa i cyfrowa

Technikę druku należy dobrać do wielkości nakładu. W przypadku małego zapotrzebowania, doskonale sprawdzi się druk cyfrowy. Stale rozwijająca się technika komputerowa sprawia, że drukowanie plakatów tą metodą daje wysoką jakość
i piękne barwy. Co więcej, decydując się na ten sposób powielania projektu, klient dostaje wydruk niemalże od razu. To ważne dla osób, które mają mało czasu na przygotowanie całego nakładu. Warto także wiedzieć, że kopie cyfrowe są tanie,
a drukowany projekt plakatu można na bieżąco modyfikować, np. zrobić wydruk próbny
i poprawić to, co wygląda źle na projekcie.

Drukowanie plakatów techniką offsetową jest najbardziej opłacalne w przypadku dużych nakładów. Dzieje się tak, ponieważ metoda ta jest oparta na tworzeniu matryc, które są odbijane jak pieczątka na papierze. Każda matryca to dodatkowy koszt, ale zdaniem wielu druk offsetowy daje najlepszą jakość wydruku, więc warto w niego zainwestować. Co więcej, raz stworzone matryce można wielokrotnie wykorzystywać, czyli w każdym momencie dodrukować kolejne sztuki projektu. Ma to znaczenie wtedy, gdy wiadomo, że może być potrzebny dodruk.

Drukowanie plakatów – samodzielne przygotowanie pliku do druku

Poprawność wydruku zależy nie tylko od maszyny drukującej, ale także od odpowiedniego przygotowania pliku. Najważniejsze parametry, jakie musi mieć plik,
by drukowanie plakatów przebiegało poprawnie to:

  • Przestrzeń barwna, która ma wpływ na odwzorowanie kolorystyki. By kolory widoczne na monitorze były dobrze odwzorowane, należy ustawić w programie graficznym przestrzeń barwną CMYK (czasem ta funkcja nazywana jest konwersją koloru do palety CMYK).
  • Rozdzielczość projektu, która zapewnia dobrą jakość wydruku. Polecana wartość to 300 dpi. Nie powinno się jej przekraczać, ponieważ wtedy plik jest za duży
    (zbyt dużo waży i np. może spowalniać pracę komputera). Zbyt niska rozdzielczość, czyli taka poniżej tej wartości, sprawia, że po wydruku projekt jest nieostry lub widoczne są piksele.
  • Marginesy dookoła projektu, zwane spadami, czyli obszary, w których nie mogą znaleźć się ważne elementy projektu np. logo, napisy, istotne elementy kompozycji graficznej. Te fragmenty projektu zostaną obcięte podczas uzyskiwania właściwego formatu arkusza. Wielkość spadów to 3-4 mm.
  • Zakres CMYK dla czarnej barwy. By uzyskać ładnie nasycony czarny kolor na wydruku, należy ustawić zakres kolorów nie większy niż: C-30, M-30, Y-30, K-100 lub C-50, M-40, Y-40, K-100. Warto o tym pamiętać, gdy na projekcie czerń występuje w dużej ilości.
  • Przygotowanie tekstu. Nie każdy program graficzny ma taką samą bibliotekę fontów. Aby zapobiec błędom lub zmianom w warstwie tekstowej, trzeba zamienić wszystkie napisy na krzywe Béziera.
  • Format – plik powinien zostać zapisany w formatach: JPG lub TIFF albo CDR lub PSD. Dzięki temu projekt zostanie wydrukowany poprawnie.

Drukowanie plakatów z plików cyfrowych prawie zawsze wymaga skalowania,
które może wpłynąć negatywnie na jakość obrazu. By tak się nie stało, należy projektować
w programach wektorowych, a nie rastrowych. To ważne, ponieważ wektor daje możliwość nieskończonej skalowalności bez straty jakości obrazu.