cart TWÓJ KOSZYK 0

3 cechy skutecznej reklamy. Jak projektować, żeby przyciągać klientów?

Plakaty, bannery, ulotki, spoty. Jesteśmy atakowani reklamami ze wszystkich stron – w drodze do pracy, przeglądając maila, oglądając filmy. Szacuje się, że przeciętny konsument widzi nawet kilka tysięcy komunikatów reklamowych dziennie. To o wiele za dużo, by mógł zauważyć wszystkie z nich. W świadomości każdego z nas pod koniec dnia zostaje około 50 reklam. Co zrobić, by jedną z nich była ta, którą zaprojektujesz? Przedstawiamy trzy cechy skutecznej reklamy – takiej, która zaintryguje i sprzeda.

1.     Skuteczna reklama nie musi być ładna

Dążenie do zaprojektowania idealnej wizualnie reklamy nie zawsze odniesie pożądany skutek. Dużo zależy od branży, dla której projektujesz. Jeśli ulotka ma przyciągnąć uwagę klientki salonu piękności, ponadprzeciętna estetyka będzie wskazana. Z drugiej strony, ładne reklamy mogą być kojarzone z drogim produktem. W przypadku, gdy chcesz sprzedać produkt, którego wyznacznikiem jest niska cena, lepszy będzie minimalizm i np. unikanie barw kojarzących się z luksusem, takich jak fiolet czy złoto.

Pamiętaj, że skuteczna reklama to przede wszystkim taka, która będzie zrozumiała. Stawiaj funkcjonalność na pierwszym miejscu. To prawda, często w parze z nią idzie dobry design, ale wartość wizualna nie może przysłaniać tej merytorycznej. Odbiorca reklamy nie może czuć się zagubiony i zastanawiać się, jaki jest faktyczny przekaz. Chyba, że twoim celem było wyłącznie zaciekawienie go.

2.     Uważnie wybieraj miejsca publikacji

Jakie jeszcze są cechy skutecznej reklamy? Skoro przeciętny Kowalski jest zarzucany reklamami ze wszystkich stron, nie komunikuj do niego tak, jak inni. Znajdź go w miejscach, w których dobrze się bawi – na koncertach, festiwalach, w kinie. Wtedy wykorzystasz element zaskoczenia, a skojarzenie Twojego produktu czy usługi z miło spędzonym czasem może się utrwalić.

Skuteczna reklama może okazać się też wtedy, gdy użytkownik zetknie się z nią w chwili, gdy się nudzi lub podróżuje – na przystanku autobusowym, na bilecie kolejowym czy siedzeniu w samolocie. Brak innych bodźców przyciągnie go do Twojego projektu na dłużej.

3.     Nie zapominaj o szczegółach

Często skuteczna reklama to po prostu reklama dopracowana. Komunikat, który kierujesz do użytkownika, powinien mieć wezwanie do działania. Zwróć się do klienta i powiedz, do czego go zachęcasz. „Dowiedz się więcej”, „przeczytaj”, „odwiedź stronę” – te zwroty mogą wydawać się banalne, ale ich brak może przesądzić o tym, że użytkownik nie zatrzyma się dłużej przy komunikacie. Zwróć jednak uwagę, żeby sformułowania nie były zbyt nachalne i nie pozostawiające wyboru. „Zamów już teraz” czy „nie masz wyboru” – mogą wywołać skutek odwrotny od zamierzonego.