Jeśli tworzysz materiały promocyjne samodzielnie, oprócz umiejętności projektowania, musisz wiedzieć, w jaki sposób je opracować, by ich jakość była jak najlepsza. Przygotowanie pliku do druku to kilkustopniowy proces, którego warto jak najszybciej się nauczyć, by zaoszczędzić czas i cieszyć się pięknymi projektami. O czym musisz pamiętać przed oddaniem plików do drukarni?
Jaki zestaw kolorów?
Przygotowanie pliku do druku tak naprawdę zaczyna się już po włączeniu programu graficznego. Na początku musisz pamiętać o ustawieniu odpowiedniej przestrzeni barw. Zestaw RGB, przeznaczony dla projektów na urządzenia ekranowe, nie sprawdzi się w przypadku druku, dlatego pamiętaj o zaznaczeniu przestrzeni CMYK. W ten sposób uzyskasz kolory najbardziej zbliżone do tych, które widzisz na ekranie jeszcze podczas projektowania.
Pamiętaj o spadach
Spady to te fragmenty projektu, które zostaną obcięte po jego wydrukowaniu, a mimo to odgrywają dużą rolę w całym procesie. Projekt powinien „wychodzić” na spady. Dlaczego? W drukarni mogą zdarzyć się lekkie przesunięcia. Nawet jeśli będzie to 1 mm, w efekcie na brzegach plakatu czy wizytówki możesz otrzymać białe ramki.
Jak w takim razie przygotować projekt?
Najlepiej jest zapytać bezpośrednio w drukarni, jakie spady będą odpowiednie. Przykładowo, jeśli zalecane są 3 mm spady, a Ty projektujesz wizytówkę o standardowych wymiarach 90×50 mm, niech jej tło obejmuje 93×53 mm. W ten prosty sposób unikniesz nieestetycznych białych fragmentów na brzegach gotowego produktu.
Zamieniaj na krzywe
Poprzednie wskazówki dobrze jest zastosować jeszcze przed przystąpieniem do projektowania. Z kolei po jego zakończeniu również musisz pamiętać o kilku zasadach. Prawidłowe przygotowanie pliku do druku obejmuje również zamianę wszystkich elementów na krzywe (inaczej wektory).
Dotyczy to głównie tekstów – font niezamieniony na krzywe, na ekranie komputera w drukarni może wyglądać zupełnie inaczej. Wystarczy, że dany komputer nie posiada akurat tego kroju pisma, którego użyłeś w projekcie. Zamieni go więc na inny, przez co finalny produkt może wyglądać o wiele gorzej. Zamiana na krzywe gwarantuje, że Twój projekt będzie wyglądał tak samo na każdym komputerze.
W jakim formacie zapisać projekt?
PDF, JPG, TIF – jaki format wybrać? O tę kwestię najlepiej zapytać w drukarni. Niektóre akceptują wyłącznie PDF-y, inne drukują również z TIF-ów, a nawet JPG. Z tego ostatniego formatu najlepiej jest mimo wszystko zrezygnować – w tym przypadku ze zmniejszającym się rozmiarem pliku spada jakość grafiki. Pozostałe formaty są zdecydowanie korzystniejsze i nadają się również do druku wielkoformatowego, a modyfikacja rozmiaru projektu nie wpływa na zmianę jego jakości.
Telefony: 781-008-333, 780-186-765.