18paźPieczęć urzędowa – kto może z niej korzystać? 18 paź 2019Pieczęcie urzędowe to specyficzny rodzaj pieczątek. Znane są od wieków – były wykorzystywane do uwierzytelniania m.in. korespondencji królewskiej oraz innych ważnych dokumentów. W dzisiejszych czasach nie ma już obowiązku stemplowania pism urzędowych, jednak wiele instytucji państwowych nadal je stosuje.Pieczęć urzędowa – definicjaDokładne określenie czym jest pieczęć urzędowa, znajdziemy w art.16c Ustawy z 31 stycznia 1980 roku o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęciach państwowych. Według tego artykułu „urzędową pieczęcią jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła zawierająca pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, a w otoku napis odpowiadający nazwie podmiotu uprawnionego do używania urzędowej pieczęci.” W drugim podpunkcie artykuły 16c znajdziemy też informację, że „urzędową pieczęcią gminy, powiatu, samorządu województwa lub związku jednostek samorządu terytorialnego może być również pieczęć, o której mowa w ust. 1, zawierająca pośrodku, zamiast wizerunku orła ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, odpowiednio herb gminy, powiatu lub województwa. Odcisk pieczęci z herbem nie może być umieszczany na dokumentach urzędowych w sprawach z zakresu administracji rządowej.”Kto może korzystać z pieczęci urzędowej?Do używania na co dzień pieczęci urzędowej uprawnione są wybrane organy państwowe. Są to między innymi: – prezydent, sejm czy senat, – urzędy gminy, – starostwa powiatowe, – jednostki administracji rządowej, – jednostki samorządu województwa, – jednostki samorządu terytorialnego, – sądy, prokuratury, komornicy sądowi, – Siły Zbrojne RP, – Straż Graniczna, Policja, Służby Celne, Służby Więzienne, – szkoły publiczne i niepubliczne oraz uczelnie wyższe.Gdzie można zamówić pieczęć urzędową?Istotną kwestią jest fakt, że pieczęcie urzędowe mogą zamawiać jedynie organy do tego upoważnione. Szczegółową listę znajdziemy w §17, pkt.1 Rozporządzenia Rady Ministrów z 7 grudnia 1955 roku w sprawie tablic i pieczęci urzędowych. Zamówienia na stemple urzędowe muszą być poświadczone dokumentami potwierdzającymi akceptację organu samorządowego lub inne niezbędne zaświadczenia (np. o wpisie do rejestru placówek oświatowych). Wymienione dokumenty powinny być w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem. Dodatkowo to samo rozporządzenie jasno określa, jak należy postępować w przypadku likwidacji pieczęci. Wycofany stempel wraz z odpowiednimi dokumentami należy przesłać kurierem, bądź za pośrednictwem Poczty Polskiej do Mennicy.Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pieczątek firmowych, pieczątek imiennych czy urzędowych, zapraszamy do odwiedzenia naszego sklepu online.