loader

Dlaczego projekty wizytówek i ulotek z programu Canva nie nadają się do druku?

komputer i drukarka na drewnianym stole

Dlaczego projekty wizytówek i ulotek z programu Canva nie nadają się do druku?

Na przestrzeni ostatnich lat Canva wyrosła na ważnego gracza na rynku narzędzi do projektowania grafiki. To proste w obsłudze i stosunkowo tanie narzędzie szybko stało się alternatywą dla wielu profesjonalnych programów graficznych. Canva nie jest jednak narzędziem uniwersalnym – doskonała do prostych grafik na potrzeby internetu, nie sprawdza się jako narzędzie do tworzenia drukowanych materiałów promocyjnych. Dlaczego?

Projektować każdy może

Internet nieustannie ewoluuje. Jeszcze kilkanaście lat temu, kiedy przeciętne łącze internetowe osiągało prędkości rzędu zaledwie 128 kilobitów na sekundę, jedyną akceptowalną formą treści na stronach był tekst. Czasy te są na szczęście melodią przeszłości – aktualna infrastruktura sieciowa bez trudu radzi sobie z nawet największymi infografikami i materiałami wideo.

Przedsiębiorcy i blogerzy stanęli przed poważnym dylematem. Czy poświęcić swój czas na samodzielną obsługę prowadzonej witryny, czy zdać się na usługi profesjonalistów, które mogą wiązać się z wysokimi kosztami? To właśnie wtedy z pomocą przyszła Canva – prosty, intuicyjny edytor graficzny, z pomocą którego bez trudu zaprojektować można nieskomplikowane infografiki i ilustracje, wykorzystywane w mediach społecznościowych, na blogach, stronach internetowych czy w newsletterach.

Dlaczego Canva nie sprawdza się w tworzeniu materiałów do druku?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy zagłębić się w teorię na temat „interpretowania” grafik przez programy komputerowe. Wyróżniamy dwa podstawowe typy grafik: wektorowe oraz rastrowe. Ilustracje z Canvy wykonane są metodą rastrową. Nie ma możliwości zmiany tego formatu, zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej.

Grafika wektorowa jest w pełni skalowalna – edytując ilustrację tego typu nigdy nie uświadczymy nieelegancko odstających pikseli czy utraty jakości. Model ten doskonale sprawdzi się przy logotypach, ulotkach, banerach i wizytówkach, czyli grafikach z założenia tworzonych na potrzeby późniejszego druku.

Wykorzystywana w Canvie grafika rastrowa operuje na siatce nieskalowalnych pikseli. System ten zapewnia doskonałe warunki do pracy nad fotografiami oraz ilustracjami, które nie będą przeznaczone do dalszej edycji. Grafika rastrowa bardzo dobrze sprawdza się więc w zastosowaniach internetowych, nie nadaję się jednak do druku. Powodów takiego stanu rzeczy jest jednak więcej.

CMYK i RGB, czyli kilka słów o paletach kolorów

Przybliżając różnice pomiędzy materiałami „do internetu” oraz „do druku” nie sposób nie poruszyć tematu różnic pomiędzy dwiema najpopularniejszymi paletami barw. Przeglądając witryny internetowe, oglądamy strony zaprojektowane zgodnie z kolorystyką RGB (Red, Green, Blue). Dostrzegane barwy powstają wskutek świecenia trzech podstawowych pikseli: czerwonego, niebieskiego i zielonego.

Zasada wyświetlania barw na monitorach nie pokrywa się jednak z zasadą działania drukarek, które korzystają z innych kolorów podstawowych, tzw. palety CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, black). Paleta ta jest mniej rozbudowana niż RGB – niektóre barwy mogą zostać „wypłaszczone” do dostępnych odcieni. Aby końcowy rezultat w 100% pokrywał się z projektem, należy przygotować wzór w CMYK, który nie jest niestety dostępny w programie Canva.

Rastrowy wydruk z Canvy to kiepski pomysł

Jedną z najważniejszych przeszkód w wykorzystaniu grafiki rastrowej w tworzeniu drukowanych materiałów promocyjnych jest brak możliwości przekonwertowania grafiki rastrowej na wektorową – raz wykonany projekt będzie musiał zostać w swojej postaci już na stałe. Choć tak zaprojektowane materiały mogą bardzo dobrze sprawdzić się na portalu internetowym, nie będzie można wykorzystać ich na ulotce czy wizytówce, gdzie mogą stracić zarówno na jakości, jak i estetyce.

Ograniczenia Canvy można dotrzeć również na innych płaszczyznach. Darmowa wersja programu oferuje projekty wyłącznie w jakości poniżej 300 dpi, nie można go później edytować i sprawia problemy z zachowaniem planowanych wymiarów. Cecha ta może przysporzyć problemów zwłaszcza przy planowaniu druków o konkretnych wymiarach, np. ulotek w formacie A6. Projekty w darmowej wersji Canvy nie posiadają również tzw. spadów i marginesów bezpieczeństwa, które są niezbędne przy docinaniu wydrukowanych materiałów.

Skorzystaj z usług naszej firmy

Chcesz zadbać o solidną jakość zleconego projektu materiałów promocyjnych? Poszukujesz rozwiązania, dzięki któremu raz utworzony wzór bez trudu sprawdzi się w wielotorowej komunikacji wizerunkowej? Postaw na usługi Stempleks.

Proponujemy Ci kompleksowy pakiet projektu oraz wydruku materiałów graficznych, wyposażonych w elementy oparte o grafikę wektorową. Tak zaprojektowany schemat doskonale sprawdzi się w przyszłych projektach ulotek, materiałów promocyjnych czy wizytówek. Zaufaj naszemu doświadczeniu i mądrze zainwestuj w rozwój swojego biznesu.

Zapoznaj się z produktami naszej firmy!